Yoga

Inhoudelijke Informatie

De yoga traditie bestaat al zeker vijfduizend jaar. Bij het beoefenen van yoga verlang je naar verbinding en samenwerking van de verschillende lagen van je mens-zijn, en is je lichaam de ingang daarvoor.

Yoga brengt je dichter bij jezelf. Het laat je in eerste instantie voelen hoe dichtbij of hoe ver je van jezelf weg bent. Het is een ontmoeting met jezelf in je levens- en lichaamshouding (asana) van dat moment. Om dat vervolgens helemaal zo te laten zijn, te doorvoelen zodat wát er is ruimte en bestaansrecht krijgt en weer kan gaan stromen. Dan verandert het vanzelf.

Yoga is jezelf de vrijheid geven je zo weer te verbinden met je innerlijke thuisbasis, je oorsprong en je levenskracht, en die vervolgens tot uitdrukking te laten komen in je beweging en houding: om op natuurlijke wijze weer gewoon jezelf te zijn.

Ik bied twee verwante en mooi op elkaar aansluitende Voel-Volle en Zijns- Volle yogavormen die beiden soms ook wat Qi Gong elementen bevatten:

Met Hatha yoga geef je jezelf de ruimte via lichaamsbeoefening je lichaam, geest en ziel d.m.v. bewustwording en voelend bewegen weer samen te laten vallen. De asana’s – lichaamshoudingen- werken daarnaast helend en preventief, verkwikkend en ontspannend; ze bevorderen de vitaliteit en de basisconditie, geven rust aan de zenuwen, maken de gewrichten soepeler, hebben een stimulerende werking op organen en spieren en verbeteren de doorbloeding. Je maakt in elke houding contact met wat er is en met wat je voelt en geeft dat ademend ruimte. Yoga biedt veelzijdigheid van beweging en spreekt in zachtheid tegelijkertijd de bewoner ervan aan. Je laat dan in elke houding je unieke eigenheid tot uitdrukking komen. De lessen geven je de mogelijkheid zonder enige vorm van prestatie jezelf te ontmoeten binnen de grenzen van je eigen mogelijkheden. Bij de afsluitende meditatieve ontspanning hebben de asana’s de gelegenheid openend door te werken. Het kan je een weldadig gevoel van innerlijke rust, ruimte, stroming en stabiliteit geven; een weer thuis komen bij jezelf.

De lessen zijn voor iedereen, alle leeftijden, inclusief al je mogelijkheden én beperkingen, geschikt.

Meditatieve Yoga gaat ook uit van de de hatha yoga, maar is rustiger, zachter, sensitiever en langzamer: als een meditatie in beweging. Kleinere en mildere bewegingen en minder asana’s geven je de ruimte om juist méér vanuit het contact met je zelf, met het leven wat jij bent en wat altijd ergens binnen in voelbaar is, te gaan bewegen.

Het voelen en in verbinding zijn met jezelf, het vanuit je midden – vanuit meditatie- weer leren bewegen geeft de adem- en daarmee de levensstroom op heel natuurlijke wijze weer ruimte door je lichaam te stromen. Spanningen in spieren, gewrichten en organen kunnen daarin oplossen. Het Zijn mag je lichaam dan weer als een liefdevolle basisenergie voeden en bewonen, overal waar jij even niets meer ‘doet’, aan de kant gaat, je opent en toelaat. Je komt hierdoor vanzelf op een verdiepende manier, een voel-volle en zijns-volle wijze weer in je lichaam en in je heelheid. Doen en voelen, denken en aanwezig zijn kunnen weer als één gaan aanvoelen en dat werkt incarnerend door. Je voelt dan weer wie je wezenlijk bent.

Omdat we meestal bewegen vanuit een automatische doe- en presteer conditionering, biedt deze yoga zowel door de langzamere bewegingen als de voelende aandacht waarin ik je steeds weer toe uitnodig zowel de spiegels van je eigen gewoonten als de ruimte om werkelijk in Yoga te zijn: een meer verstillende yoga zoals oorspronkelijk bedoeld is en al beschreven werd in de Bhagavad Gita.

Deze lessen zijn ook voor iedereen geschikt.